Stadstour Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée, Ieke, Brenda en Kelly - WaarBenJij.nu Stadstour Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée, Ieke, Brenda en Kelly - WaarBenJij.nu

Stadstour Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Renée, Ieke, Brenda en Kelly

19 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

We zijn vandaag naar Fort Zeelandia geweest. We werden daar rondgeleid door een man die ons enthousiast vertelde over de geschiedenis en het ontstaan van Fort Zeelandia.

Onder andere werd ons verteld dat het Fort oorspronkelijk uit 5 bastions bestaat, waarvan er nog 3 te zien zijn. Bastion Middelburg, bastion Veere en bastion Zierikzee.
De schepen kwamen via de Surinamerivier aan bij het fort voor de handel en ook deed net dienst als uitkijkpunt.

Bij bastion Veere zijn de kogelgaten nog te zien, als gevolg van de decembermoorden in 1982.

Na deze indrukwekkende rondleiding stond er buiten een nog enthousiastere vrouw klaar om ons een stadstour/speurtocht te geven. Hierbij kwamen we langs interessante gebouwen en monumenten.
Tijdens onze wandeling konden wij ons een levendige voorstelling maken hoe Paramaribo er uit heeft gezien toen het nog een kolonie van Nederland was.
Oude huizen van plantagehouders (die enorm zijn), kerken, scholen en gebouwen waar de slaven absoluut niet in mochten komen.

De invloed van de slavernij is nu nog steeds zichtbaar. Zo hebben we veel Tamarindebomen gezien. De vruchten van deze boom zouden de slaven van 's ochtends 6 uur tot middennacht kunnen laten werken. Tot op de dag van vandaag zijn er nog steeds veel Surinamers die de vruchten niet oppakken. Het herinnert hen aan deze periode.

Het was een leerzame dag met veel indrukken.

• 19 Januari 2014 - 22:03

Simone Van Haneghem:

Jeetje, lijkt me allemaal heel indrukwekkend! Ziet er prachtig uit! Veel plezier nog.x

• 19 Januari 2014 - 22:53

Sandra Hoffer:

Mooi stukje geschiedenis. Wordt dus tevens een reis door de tijd!

• 20 Januari 2014 - 08:40

Debby:

Ziet er goed uit meiden, wordt een leerzame en indrukwekkende week denk ik zo! Geniet er van! Gr debby, jeroen en sepp

• 20 Januari 2014 - 11:12

Renee Hoogland:

Hi dames,

Wat ontzettend gaaf dat jullie dit kunnen doen!
    Ik hoop dat het een leerzame week wordt, en ook heel veel plezier gewenst natuurlijk!

Groetjes Renee

• 20 Januari 2014 - 13:28

Ralf Meihuizen:

Hoi Kelly en de rest,

Wat geweldig dat jullie deze verslagen bijhouden. Ik lees met heel veel plezier hoe jullie Su en Paramaribo ervaren. Jullie verslag lezend denk ik met weemoed terug aan mijn maand in Suriname.... t Mooiste land van zuid Amerika. Veel plezier en geniet ervan!!

• 20 Januari 2014 - 13:37

Groep 7/8 Van Juf Renee:

Hallo juf,

Hoe is het daar?
    Het klinkt leuk wat er allemaal in het verslag staat.
    Het ziet er lekker warm uit.
    Zullen we snel een keer skypen, want we zijn erg benieuwd.
    Groetjes van ons allemaal.

• 20 Januari 2014 - 15:00

Groep 5 Springschans:

Hoi

We hebben net het verslag gelezen en werden jaloers van de korte broeken. Het is hier namelijk steenkoud. We lezen graag wat jullie nog meer beleven en graag nog meer foto's en videos.

Groeten groep 5 de springschans

• 20 Januari 2014 - 17:03

Joëlle Van Juf Renee :

Heey juf,
    Kunt u het weer misschien terug naar Nederland meenemen?
    Ik ben heel benieuwd wat u nog meer gaat meemaken.
    Groetjes, Joëlle

• 20 Januari 2014 - 18:04

Sjaak En Ellie Van Duin:

Wat een interessante reis door Suriname en wat leuk om jullie te kunnen volgen. Veel reisplezier alle 4. We blijven jullie volgen.

• 20 Januari 2014 - 21:01

Michel:

Gaaf zeg...

Erg leerzaam :-)
    Visje Visje...in een kom, draai je om en orange legs rules.

enjoy,

See ya at the pool!