Van braille naar cultuur en muziek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée, Ieke, Brenda en Kelly - WaarBenJij.nu Van braille naar cultuur en muziek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée, Ieke, Brenda en Kelly - WaarBenJij.nu

Van braille naar cultuur en muziek!

Blijf op de hoogte en volg Renée, Ieke, Brenda en Kelly

22 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

De dag startte vroeg, om 7.15 uur zaten we in de bus om weer twee scholen te bezoeken. We zouden op visite gaan bij de Louis Braille school, een school voor blinden en slechtzienden en op de George Asinschool, een school voor voortgezet onderwijs.

Op de Louis Braille school werd de dag weer gestart met het hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied. Alleen deze keer had Renée de eer om de vlag te mogen dragen. Samen met twee Nederlandse leerkrachten mocht zij de vlag hijsen. Ondertussen deden wij ons best om het Surinaamse volkslied mee te zingen.
Een leerkracht leidde ons rond. Met trots vertelde ze dat ze sinds kort brailletrainingen gaven, zowel voor ziende als blinde mensen. Daarna kwamen we in de klassen terecht. De school bestaat uit 14 kinderen en twee lokalen.
In 1 groep werd onderwijs gegeven aan zowel de kleuters, als klas 1 en klas 2. Opmerkelijk was dat de kinderen erg veel contact zochten, ook lichamelijk.
In de andere groep waren een aantal kinderen bezig met het woordpakket over te schrijven. De kinderen lazen de woordjes in brailleschrift en typten het daarna met een 'typemachine' op een blad. Uit de typemachine kwam ook brailleschrift.
De leerkracht bracht ons naar boven en vertelde dat er vroeger ook een internaat bij de school hoorde. Helaas moest dit gesloten worden, uiteraard weer geldgebrek.
Er zitten maar 14 kinderen op de school, maar de school heeft ook nog 40 kinderen in de ambulante begeleiding. Dit houdt in dat ze ontzettend veel werk doen voor kinderen op het regulier onderwijs. 1 begeleider vertelde op welke manieren ze de blinde kinderen ondersteunen. Zo typen zij hele pagina's van leerboeken over, zodat deze omgezet kunnen worden in brailleschrift. De repetities worden omgezet en de antwoorden van de leerlingen worden weer gedebrailleerd. De begeleiders deden echt hun uiterste best om de leerlingen zoveel mogelijk te helpen.
Helaas was het bezoek aan de Louis Braille school een bliksembezoek, we gingen snel weer te voet verder naar de volgende school.

De George Asinschool voor Mulo had een hele ochtend met culturele activiteiten voorbereid. Na het hijsen van de vlag werden we uitgenodigd om voor het podium te gaan zitten. Hier volgende een prachtige show, met als thema: Eenheid en verscheidenheid. Alle culturen die in Suriname te vinden zijn kwamen aan bod middels dans, modeshows, zang en spellen.
Er werd gestart bij de inheemse bevolking met een modeshow. Alle traditionele kleding werd getoond met gezellige muziek op de achtergrond.
Daarna kwamen er twee Nederlandse leerlingen uit Overijssel op het podium. Deze leerlingen slapen al de hele week bij gastgezinnen en volgen het onderwijs op deze school. De meiden vertelden hun bevindingen van het land en voerden daarna uiteraard de klompendans op!
De show ging verder met de Marons, de Afrikanen die naar Suriname zijn gebracht om te werken als slaaf op de plantages. Er werd gezongen en gedanst en ook werden er typisch Maronse spelletjes gespeeld.
Daarna werd er nog van alles laten zien over de stadsnegers, de Chinezen, Hindoestanen en Javanen.
De hele show was één groot feest, ook alle kijkende leerlingen van de school reageerden vol enthousiasme, geklap, gefluit en gegil als er een optreden bezig was.

Als afsluiting mochten we over de binnenplaats lopen waar overal standjes waren met de traditionele gerechten van alle bevolkingsgroepen. We waren trouwens niet enige vandaag die rondliepen met camera's. Het project is zo groot aan het worden dat het Surinaamse Jeugdjournaal een kijkje kwam nemen bij dit cultuurfeest.

We hebben zeer genoten vandaag, wat kunnen deze mensen prachtig bewegen en wat zien ze er geweldig uit. Vrolijke kleuren en gezellige muziek. Topdag!

• 22 Januari 2014 - 19:10

Debbie:

Weer super leuk verhaal. Negers is alleen niet zo'n nette benaming. Het zijn creolen.
    Groetjes Debbie

• 22 Januari 2014 - 19:14

Kelly:

Uiteraard houden wij ons aan de benaming van de George Asinschool, dit was een term die zij gebruikten.

• 22 Januari 2014 - 19:28

Bob En Tilly:

Wat leuk zo weer! 2 heel verschillende scholen en vooral dat mooie dansen, muziek en klederdracht lijkt me zo leuk om te zien.

• 22 Januari 2014 - 20:20

Simone Van Haneghem:

Wat geweldig allemaal. Leuk hoor, elke keer die verslagen!

• 23 Januari 2014 - 02:29

Nel Nierop-Raven:

He Renée (en natuurlijk ook Ieke,Brenda en Kelly)
    Net jullie verslagen gelezen,wat is de wereld toch klein...maar wat mooi om dit allemaal te kunnen zien en dan besef je hoe rijk wij in Nederland zijn,eigenlijk zijn we arm,omdat het nooit genoeg is en in dit soort landen kunnen de mensen nog met weinig gelukkig zijn,maar
    hoe je het ook bekijkt:het is een bijzondere ervaring en ik wens jullie nog veel plezier,liefs t.Nel uit Sri Lanka

• 23 Januari 2014 - 05:27

Pieter Nierop:

Hoi lieve nicht , leuke berichten van jullie ! Heb met me moeder ook al div. Schooltjes bezocht in Sri. Geniet nog maar lekker het is zo weer voorbij !! Groeten uit Sri(nog) Pieter.