Kennismaking met de learning circles - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée, Ieke, Brenda en Kelly - WaarBenJij.nu Kennismaking met de learning circles - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée, Ieke, Brenda en Kelly - WaarBenJij.nu

Kennismaking met de learning circles

Door: Kelly,Ieke,Renee, Brenda

Blijf op de hoogte en volg Renée, Ieke, Brenda en Kelly

23 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag start de dag anders dan de rest van de week. Om kwart over zeven werden we opgehaald met de bus voor een training/kennismaking ochtend over de learning circles in het Lallah Rookh centrum, samen met de Surinaamse leerkrachten. Het ict element was direct volop aanwezig; iedereen zat meteen met een laptop gereed. Het doel voor vandaag: makandra! Dit betekent: we doen het samen; we leren van elkaar.

Tijd om kennis te maken. Door iemand op te zoeken die we nog niet kenden, kregen we vijf minuten de tijd om elkaar beter te leren kennen en op zoek te gaan naar het verbindende woord. Daarna hebben we elkaar heel toepasselijk in een grote cirkel voorgesteld aan de groep. Het doel van de learning circles dit jaar: kinderen bewust maken van de kinderrechten in de verschillende landen. Lot Roos staat hierbij centraal. Lot is een fictief meisje van 13 jaar. Haar vader komt uit Curaçao, haar moeder uit Nederland. Lot wil de kinderrechten laten zien door de ogen van een kind. Door de verhalen van Lot te delen via social media, willen we de kinderen en volwassenen laten horen, zien en voelen waarom de kinderrechten zo belangrijk zijn.

Aan de slag! Samen met onze Surinaamse collega’s zijn we aan het werk gegaan met de wiki; een website waar alle leerkrachten en ook straks de kinderen op kunnen werken. We hebben de planning bekeken en enkele praktische zaken geregeld. Leuk om alvast ‘live’ met elkaar te kunnen werken en kennis te maken!

Na een korte stop bij het hotel gingen we door met het culturele programma. Een boot bracht ons naar de overkant van de Surinamerivier, waar we een rondleiding kregen bij Fort Nieuw Amsterdam. Ook dit fort diende vroeger als bescherming van de plantages. Het fort is gebouwd in de vorm van een ster, waarbij elke punt vernoemd is naar een aantal provincies in Nederland. Er werd weer veel over de geschiedenis verteld, waarbij het ons gelijk opviel dat ook bij dit fort de slavernij weer groots aanwezig was.

Tot slot was het tijd om even af te koelen op de boot, waarbij ons een aangename verrassing te wachten stond; dolfijnen spotten. Na tien minuten staren over het water werden we beloond met verschillende dolfijnen die hun snuit nieuwsgierig lieten zien. Wat een geweldige ervaring en een mooie afsluiter van de dag!

• 24 Januari 2014 - 09:47

Ellie Van Duin:

Leuk dat jullie ook nog even cultuur mochten op snuiven. En dan dolfijnen kijken. Geweldig!

• 24 Januari 2014 - 17:31

Bob En Tilly:

Alweer een leerzame dag met dit keer wel een heel keuke afsluiting!! Echt genietendus! Ben benieuwd naar jullie foto's!!!